Nadruk DTF – co to takiego?
Nadruk DTF jest stosunkowo nowym rozwiązaniem w dziedzinie znakowania i zdobienia ubrań. Nazwa to akronim od angielskich słów „direct to film”, co oznacza „bezpośrednio na folii”. W skrócie jest to metoda umożliwiająca przenoszenie wysokiej jakości grafik na specjalną folię, a za jej pomocą na docelowy materiał, czyli tkaninę. Przy okazji druku DTF warto wspomnieć o druku DTF UV, czyli aplikacjach utrwalanych promieniami UV. Ma on zastosowanie w przypadku twardych powierzchni, tj. akcesoriów z metalu, szkła, tworzyw sztucznych i wielu innych surowców. Więcej o nadrukach metodą DTF znajdziesz na https://maxdtf.pl/
Jak wygląda proces znakowania metodą DTF?
Proces druku DTF rozpoczyna się od przygotowania projektu graficznego. W tym miejscu warto zaznaczyć, że istotne jest zwrócenie uwagi na precyzję i jakość obrazu, ponieważ nadruk DTF jest w stanie odwzorować nawet najdrobniejsze detale. Jeśli samodzielnie wykonujesz projekt i wysyłasz do druku, zapisz go w formacie png, tiff lub PDF. Rozdzielczość gwarantująca dobrej jakości nadruk to 300 DPI. Krawędzie grafik muszą być wyraźne. Należy też usunąć tło, chyba że jest ono częścią projektu.
Gdy projekt jest gotowy, następuje kolejny etap, czyli proces drukowania, do którego używa się dedykowane tusze na bazie wody. Drukarka DTF działa dokładnie na takiej zasadzie jak drukarki atramentowe. Tusze są nanoszone na specjalną folię.
Zaraz po wydrukowaniu grafiki na folii, jest ona pokrywana proszkiem klejowym, który przyczepia się do wilgotnych tuszy. Proszek ten pełni kluczową rolę – to on odpowiada za trwałe przyczepienie nadruku do tkaniny podczas procesu termotransferu. Jest on szczególnie istotny dla trwałości nadruku. Sprawia, że grafika nie będzie się łuszczyć ani pękać po praniu.
Aby proszek klejący zadziałał, musi zostać podgrzany. Proces ten odbywa się w specjalnych piecach termotransferowych. W ten sposób staje się on aktywnym klejem, który pozwala na trwałe połączenie nadruku z tkaniną. Po przeniesieniu nadruku z folii na tkaninę, folia musi zostać ostudzona do temperatury pokojowej, zanim zostanie usunięta, aby nie uszkodzić nadruku. Po schłodzeniu jest delikatnie odklejana, odsłaniając grafikę, która została trwale połączona z tkaniną. Efekt to estetyczny nadruk, który doskonale przylega do materiału.
Nadruk DTF – jakie ma zalety?
Nadruki metodą DTF mają mnóstwo walorów. Te atuty czynią DTF jedną z najbardziej wszechstronnych i atrakcyjnych metod znakowania tekstyliów. Po pierwsze wymienić trzeba wyjątkową jakość. DTF oferuje dużą szczegółowość oraz precyzyjne odwzorowanie kolorów. Nadaje się do złożonych, skomplikowanych projektów. Detale są ostre, a kolory intensywne i żywe. Nadrukowane grafiki idealnie oddają wizję projektanta. Co więcej, technologia DTF pozwala na drukowanie gradientów (czyli płynnych przejść tonalnych między kolorami), które są nieosiągalne innymi technikami (np. metodą sitodruku). Druk DTF daje też możliwość drukowania na ciemnym tle przy zastosowaniu specjalnej białej warstwy podkładowej.
Technika druku DTF jest bardzo uniwersalna. Sprawdzi się w przypadku szerokiej gamy odzieży. Nie ma tutaj szczególnych ograniczeń materiałowych. Nadaje się ona zarówno do bawełny, jak i tkanin syntetycznych.
Istotną zaletą druku DTF jest znakomita trwałość. Nadruki są odporne na zarysowania, pęknięcia i ścieranie, co sprawia, że są idealne do codziennego użytku, także na najbardziej narażonej odzieży roboczej czy sportowej. Ponadto nadruki DTF dobrze znoszą wielokrotne pranie, zachowując swoją pierwotną estetykę. Dla maksymalnego wydłużenia ich żywotności zaleca się pranie odzieży na lewej stronie w niższych temperaturach (do 40°C), zrezygnowanie z suszenia w suszarce bębnowej oraz prasowania bezpośrednio na nadruku. Przy takiej pielęgnacji można utrzymać nadruki w nienagannym stanie przez naprawdę długi czas.
Sam proces druku jest stosunkowo prosty i szybki, a zarazem ekonomiczny. Umożliwia realizację nawet pojedynczych sztuk zamówień w krótkim czasie. Jest to szczególnie korzystne dla klientów indywidualnych, którzy potrzebują pojedynczych spersonalizowanych produktów, takich jak koszulki, bluzy czy torby z indywidualnymi nadrukami dla siebie lub na prezent dla bliskiej osoby.
Ale tak samo sprawdza się przy produkcji na masową skalę. Z powodzeniem korzystają z tej metody znakowania firmy i organizacje, które składają duże, hurtowe zamówienia na gadżety reklamowe wykorzystywane podczas różnego rodzaju eventów i kampanii marketingowych czy na odzież firmową dla pracowników.
Jeśli jeszcze nie poznałeś potencjału DTF, nie zwlekaj! Przekonaj się, jak znakomite rezultaty możesz osiągnąć w dziedzinie personalizacji odzieży!
https://shilla.pl/blog/jak-wybrac-idealne-buty-i-torebki-na-chlodniejsze-dni